Meteen naar de inhoud
Home » Kennisbank » Wat is Year To Date?

Wat is Year To Date?

Year To Date (YTD) is een Engelse term dat wordt gebruikt om de financiële cijfers weer te geven die behaald zijn tussen het begin van het huidige kalenderjaar tot de huidige datum.

Meestal is de 1e dag van het kalenderjaar 1 januari. In sommige gevallen wijkt het kalenderjaar af en wordt er vanaf een andere datum gerekend.

Het doel van de Year To Date

De Year To Date term kan gebruikt worden om de koersontwikkelingen van een aandeel weer te geven. Ook wordt YTD vaak gebruikt voor metingen van financiële cijfers zoals: de omzet, winst per klant of een bepaalde kostenpost.

Ook kunnen de prestaties ten opzichte van de concurrentie of voorgaande jaren vergeleken worden met YTD gegevens. Daarnaast wordt het vaak gebruikt om te beoordelen of het bedrijf presteert volgens de opgestelde plannen en doelen of dat het de strategie bij moet stellen.

Het gebruik van YTD gegevens heeft als doel om de patronen of trends te ontdekken in de financiële gegevens. Op basis van deze conclusie kan een (nieuwe) planning gemaakt worden.

Gebruik Year To Date voorbeeld

Veel (grote) ondernemingen maken dus voorspellingen en strategie wijzigingen op basis van YTD gegevens.

Stel dat bedrijf A in 2021 24 miljoen omzet gerealiseerd heeft. Dat is gemiddeld 6 miljoen per kwartaal. Het bedrijf bekijkt op 1 juli 2022 de YTD gegevens. Als de omzet voor de 1e 2 kwartalen onder de 12 miljoen ligt, zal in 2022 waarschijnlijk minder omzet behaald worden dan in 2021.

In dit geval zal de directie de oorzaak achterhalen en nieuwe stappen ondernemen die verbeteringen realiseren. Door YTD gegevens te vergelijken met vorig jaar weet het bedrijf nu of het beter of slechter presteerde. Daarnaast is dit een goede indicatie geweest in de richting die het bedrijf opging. Zo kan optijd bijgestuurd worden.

Een voorbeeld van de mogelijke acties die het management nu kan nemen zijn:

  • Het uitbreiden van marketing campagnes
  • Het marketing budget verhogen
  • Het staken van bedrijfsactiviteiten in bepaalde markten die kostenrijk zijn en weinig opleveren
  • Meer focussen op innovatie en nieuwe producten om nieuwe omzet te realiseren

Jouke Schotanus

Jouke is al 4 jaar een passievolle belegger. Op De Beleggersplek deelt hij artikelen, tips, tools en zijn ervaringen om je kennis over beleggen en financiën uit te breiden. Zijn doel is om lezers op weg te helpen naar financiële vrijheid.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *