Meteen naar de inhoud
Home » Kennisbank » Wat is de pay-out ratio?

Wat is de pay-out ratio?

De pay-out ratio is het percentage van de totale winst dat wordt uitgekeerd als dividend.

Pay-out ratio = dividend / totale nettowinst

Niet elke beursgenoteerde onderneming betaalt de volledige netto winst in de vorm van dividend uit aan aandeelhouders. Veel bedrijven hebben een dividendbeleid waarin staat hoeveel van de winst wordt uitgekeerd als dividend.

Een gedeelte van de winst kan in dat geval gebruikt worden voor nieuwe investeringen of om de vermogensstructuur aan te passen. Door vreemd vermogen af te lossen met de winst wordt het aandeelhouders kapitaal vergroot in de onderneming.

Pay-out ratio als richtlijn

De volgende pay-out percentage hoogtes kun je gebruiken als richtlijn:

  • 0% – 30%
    Bij dit percentage wordt amper winst uitbetaald in de vorm van dividend. Daarnaast wordt relatief gezien nog veel geherinvesteerd in groei. Bedrijven met een lage pay-out ratio zijn voornamelijk geen goede dividend aandelen en worden meer als groei aandelen geclassifiseerd.
  • 30% – 50%         
    Bij dit percentage is er nog genoeg ruimte om in slechte periodes het dividend uit te blijven betalen. Daarnaast is er tussen deze percentages nog ruimte om te investeren in groei of zelfs het dividend te verhogen.
  • 50% – 80%
    In deze range wordt weinig geïnvesteerd in innovatie en groei. Hier zal het dividend dan ook hoger uitvallen maar blijft er weinig ruimte over voor groei in het dividend.
  • 80% – 100%
    Als een bedrijf (bijna) al de winst uitbetaalt als dividend loop je een hoger risico. Deze bedrijven kunnen tenslotte nooit op de lange termijn een stabiele dividend blijven uitbetalen. Ook zien deze bedrijven geen groei kansen meer.
  • 100% +
    Bedrijven die meer dan de winst uitbetalen aan dividend zullen vroeg of laat hun dividend moeten schrappen en bevinden zich in een financieel ongunstige situatie.

De pay-out ratio en de levensfase van een bedrijf

Er bestaat een verband tussen de hoogte van de pay-out ratio en de levensfase waar het bedrijf zich in bevindt. De levensfase van een bedrijf komt ook nadrukkelijk terug in het dividendbeleid.

Volwassen onderneming: hoge pay-out ratio

Bedrijven die geen grote groeimogelijkheden meer zien hebben vaak een hogere pay-out ratio. Als alternatief voor steeds maar meer cash opstapelen op de balans wordt er meer dividend uitgekeerd aan aandeelhouders.

Dit geeft beleggers een hoger dividendrendement op hun investering. Daarnaast kan bij een volwassen onderneming ook nog koerswinst op het aandeel gemaakt worden. Maar dit zijn kleine percentages in verhouding met groei ondernemingen.

volwassen bedrijf hoge pay-out ratio

Groei onderneming: lage pay-out ratio

Bij een bedrijf dat snel groeit of streeft naar snelle groei zal de pay-out ratio laag zijn. In plaats van de winst uit te betalen als dividend, wordt in het dividendbeleid opgenomen dat winsten worden geherinvesteerd. Zo kan het bedrijf sneller groeien of nieuwe kansrijke investeringen doen.

Bedrijven die snel groeien hebben bijna altijd een lage pay-out ratio en geen dividend. Aandeelhouders moeten dan winst maken met een koersstijging van het aandeel.

groei bedrijf lage pay-out ratio

Voorbeeld pay-out ratio


Voorbeeld
Een onderneming betaalt totaal 1 miljoen euro uit in dividend en behaalt een totale netto winst van 7 miljoen.
1 miljoen / 7 miljoen = 14% pay-out ratio

PostNL N.V. is bijvoorbeeld een volwassen en uitgegroeid bedrijf. Daarom hebben ze een pay-out ratio van 84%. Tesla is daarentegen nog een groei bedrijf. Daarom is er ander dividendbeleid met een pay-out ratio van 0%.

Jouke Schotanus

Jouke is al 4 jaar een passievolle belegger. Op De Beleggersplek deelt hij artikelen, tips, tools en zijn ervaringen om je kennis over beleggen en financiën uit te breiden. Zijn doel is om lezers op weg te helpen naar financiële vrijheid.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *