Meteen naar de inhoud
Home » Blog » Beleggen » De fundamentele analyse: in 10 stappen de beste aandelen kiezen voor beginners

De fundamentele analyse: in 10 stappen de beste aandelen kiezen voor beginners

Toen ik een paar jaar geleden doorkreeg hoe je aandelen moest waarderen en een goede fundamentele analyse moest maken, kwamen de beste aandelen vanzelf naar me toe gevlogen.

Binnen een paar minuten kan ik nu inschatten of een aandeel een goede investering zal zijn of niet. Maar jij hebt op deze blog geklikt omdat je dat natuurlijk zelf wil leren.

Na het lezen van dit artikel kun je zelf betrouwbare beleggingskeuzes maken en ben je niet meer afhankelijk van anderen. Door middel van de fundamentele analyse kun je bepalen hoe aantrekkelijk een aandeel is. Je weet straks door je eigen onderzoek waar het bedrijf op de lange termijn naartoe gaat!

Ik heb geprobeerd om het makkelijk te houden en om alles van A tot Z voor je uit te leggen. Het is een relatief lang artikel. Dus mocht je ergens specifiek interesse in hebben, klik dan op het onderdeel in de inhoudsopgave.

Klaar? Oké, laten we beginnen!

BoekenBoeken

Wat is de fundamentele analyse?

De fundamentele analyse geeft inzicht in de omgeving, de concurrentiepositie, de gezondheid en winstgevendheid van een onderneming. Iets wat jij als belegger graag wil weten. De fundamentele analyse is eigenlijk gewoon een moeilijk woord voor: onderzoek doen.

Je kijkt eerst naar de macro-omgeving. Je onderzoekt de omgeving en de economische omstandigheden van het bedrijf. Hoe zijn de wetten en hoe is de politiek in het desbetreffende land? Is dit een veilig beleggingsklimaat of is er veel corruptie?

Daarna scope je af naar de meso-omgeving. Hier kijk je naar de sector van het bedrijf. Wat voor ontwikkelingen en trends spelen hier? Zit de sector in een groei of krimpfase? Wat is de concurrentiepositie van het bedrijf?

Als laatste kijk je naar de micro-omgeving. De interne gegevens van het bedrijf worden hier pas bekeken en berekend. Je kijkt naar de winst- en verliesrekening, de balans en de kasstroom. Tot slot bereken je bepaalde financiële ratio’s om de daadwerkelijke waarde van het aandeel te bepalen. 

Op basis van deze 3 sub analyses bepaal je wat voor aandeel het is en of je in dit bedrijf wil investeren. Het lijkt op het eerste gezicht een flinke klus. En ja, dat snap ik. Maar hoe vaker je dit doet, hoe beter je erin wordt. Daarnaast krijg je natuurlijk ook algemene kennis over sectoren, landen of bedrijven. Zo hoef je niet de hele analyse elke keer opnieuw te doen.

Fundamentele analyse macro meso micro

De fundamentele analyse wordt vaak uitgevoerd door analisten bij banken, vermogensbeheerders of beleggingsfondsen. Zij brengen na zo’n analyse koersdoelen, beleggingsadviezen en groeiverwachtingen uit. Maar na deze blog kan je het volledig zelf doen.

Het broertje van de fundamentele analyse is de technische analyse. Bij de technische analyse kijkt de belegger naar trends in het verloop van de koers. Door middel van trends en patronen wordt een beslissing gemaakt of het aandeel gekocht moet worden.

Waarom moet je een fundamentele analyse maken?

Als je zelf goed fundamenteel onderzoek doet naar een bedrijf geeft dit vertrouwen in je beslissingen. Als de aandeel prijs op korte termijn zakt en je in het rood staat, kun je door middel van je onderzoek inzien of dat terecht is of niet. Op basis van de fundamentele analyse kun je bepalen of je moet bijkopen of moet verkopen. Niet op basis van emotie of de mening van iemand anders.

De aandeelprijs kan ver afwijken van de daadwerkelijke prestaties en de fundamentele ontwikkelingen van een bedrijf. Dit kan zowel in je voordeel als in je nadeel werken. Voor een lange termijn belegger is dit voordelig. Als je investeert met een lange beleggingshorizon kun je mooi gebruik maken van een prijsdaling.


“In the short run, the stock market is a voting machine, in the long term, it’s a weighing machine .”

Benjamin Graham

Laten we Amazon als voorbeeld nemen. Amazon kwam in 1997 op de beurs en had na 2 jaar een sterke toename in de koers gezien. Het aandeel was van $1,50 naar $106 dollar gestegen (na alle huidige stock splits). Mooie winst voor de aandeelhouders zou je denken.

Maar toen in 2000 de dot com crash kwam zakte de koers binnen een jaar terug naar $6 dollar. En dat terwijl het bedrijf bleef groeien, steeds meer klanten kreeg en alles fundamenteel er beter voor stond. Jeff Bezos, De toenmalige CEO van Amazon, schreef toen zelfs nog in zijn shareholder letter: “The company is in a stronger position now than at any time in its past.

Koers Amazon 1998 - 2003

Fundamentele cijfers Amazon 1998 – 2003

Fundamentele analyse cijfers Amazon

Er waren in deze situatie 2 soorten beleggers:

  1. Belegger 1 maakte zijn beleggingskeuzes op basis van de meningen van anderen. Hij raakte in paniek zonder naar de fundamentele cijfers van het bedrijf te kijken. Elke week zag hij zijn aandelen weer dalen. Hij dacht “shit, straks is het helemaal niets meer waard” en verkocht zijn aandelen met een fors verlies.
  2. Belegger 2 (dit ben jij straks) nam de financiële cijfers nog eens goed onder de loep. Hij deed een fundamentele analyse en kwam tot de conclusie dat het bedrijf alleen maar meer waard werd. Ook merkte hij de ontwikkelingen van het opkomende internet op. Toen hij naar de aandeel prijs keek, zag hij dat het aandeel het tegenovergestelde weerspiegelde. Doordat hij op de hoogte was van de fundamentele ontwikkelingen bleef hij kalm, hield hij vertrouwen in zijn belegging en kon hij zelfs spotgoedkoop bijkopen.

In 2003 zou Amazon wel pas voor het eerst winst draaien. Maar als je naar de financiële cijfers had gekeken, kon je zien dat het bedrijf gigantisch aan het groeien was.

Anno 2022 schommelt de aandeelprijs van Amazon rond de $3300 dollar. Zelfs al had je in 2000 nog op het hoogste punt gekocht ($106), dan had je nu alsnog een rendement van 3100% gehad. Dat is gemiddeld 141% rendement per jaar!

Rationeel denken = key!

Dit voorbeeld geeft dus aan hoe belangrijk het is om een fundamentele analyse te maken. Alleen kijken naar de prijs van het aandeel is geen beleggen. Kijken naar de ontwikkelingen en financiële cijfers van een bedrijf wel. Daar maak je op de lange termijn het meeste rendement mee.

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Zo maak je een fundamentele analyse

Oké, het is dus belangrijk om een fundamentele analyse te maken. Zo kun je een goede keuze maken voor een aandeel dat de komende jaren mooie rendementen op gaat leveren. Ook helpt het om vertrouwen te blijven houden in een aandeel als de prijs daalt.

Nu is het jouw beurt. Laten we bij het begin beginnen: de macro-omgeving.

1. Check de politieke omstandigheden

De 1e stap is het maken van een macro-analyse door naar het politieke klimaat te kijken. De politiek in een land is iets waar het bedrijf geen directe invloed op heeft. Bedrijven moeten zich houden aan de regels en wetten die zijn opgesteld door de overheid.

Een regering heeft de bevoegdheid om beslissingen te nemen die voor jou als buitenlandse belegger niet zo voordelig zijn. Wat doe je bijvoorbeeld als de overheid aangeeft buitenlandse investeerders te willen weren? Of als er oorlog komt in het land? Wil je daarnaast investeren in een land dat de mensenrechten schendt?

Volgens de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs zullen landen zoals Brazilië, China en India de wereldeconomie in de 21e eeuw gaan domineren. Het lijkt dan aantrekkelijk om in die landen te gaan beleggen.

Maar als je dus zoiets hoort, is het belangrijk om zelf na te gaan wat de wetten, regels en omstandigheden in dat land zijn. Een paar punten die je eerst voor jezelf na kunt gaan zijn:

  • Wat voor (extra) belastingen krijg je mee te maken?
  • Hoe hoog is de bronbelasting?
  • Is er een belastingverdrag tussen dit land en Nederland?
  • Heeft het land een democratie of een dictatuur?
  • Is er veel corruptie?
  • Hoe groot is de economie?
  • Heeft het land een groeiende en sterke economie?
  • Hoe hoog is het consumentenvertrouwen?
  • Hoe hoog is de inflatie in dit land?
  • Is er een sterke valuta?
  • Wat voor beurzen zijn er in dit land?

Zorg ervoor dat je een goed beeld krijgt van het politieke klimaat en de ontwikkelingen in een land. Voor antwoorden op deze vragen kun je op think.ing.com kijken. Op deze website van de ING kun je voor elk werelddeel het belangrijkste (financiële) nieuws volgen. Ook vind je hier groeicijfers per land, de inflatie hoogte en alle valuta koersen.

Politieke omstandigheden onderzoeken

Daarnaast heb ik nog de top 10 meest corrupte landen voor je op een rijtje gezet. Deze zijn gebaseerd op de Corruption Perceptions index (CPI). Ik blijf hier altijd ver vandaan en zou hier zeker niet in beleggen:

  1. Somalië
  2. Zuid-Sudan
  3. Syrië
  4. Jemen
  5. Venezuela
  6. Sudan
  7. Equatoriaal-Guinea
  8. Afghanistan
  9. Noord-Korea
  10. Libië

Om te voorkomen dat je dubbel bronbelasting betaalt, hebben sommige landen onderling een belastingverdrag opgesteld. De Verenigde Staten is veruit het populairste beleggingsland voor Nederlanders met een gezond politiek klimaat.

Nederland en de Verenigde Staten zijn daarom tot een belastingverdrag gekomen waarbij je als Nederlander vrijstelling krijgt van bronbelasting uit Amerika. Dit kun je aanvragen via het W-8 BEN formulier. Meestal brengt je broker je al automatisch op de hoogte.

EreadersEreaders

2. Check de ontwikkelingen in het afzetgebied

Bij de 2e stap gaan we kijken naar de ontwikkelingen in het afzetgebied. Een onderneming kan gevestigd zijn in Amerika, maar wereldwijd producten verkopen.

Voor jou als aandeelhouder wil je dan een beetje op de hoogte zijn wat de sterkste markten zijn en waar de meeste omzet of winsten vandaan komen. Zo kun je inschatten of de onderneming gaat groeien of krimpen in de toekomst.

In de jaarrekening van een beursgenoteerd bedrijf laten ze vaak zien hoeveel wordt omgezet per afzetmarkt. Als je naar de Investor Relations website van het bedrijf gaat zie je meestal op de hoofdpagina al gelijk de kwartaalcijfers staan.

Kies de meest recente Press Release of Financial Statements. Scroll in het bestand naar Consolidated Statements Of Operations. Hier kun je zien hoeveel omzet is behaald per afzeggebied of per product.

Soms is het even zoeken en aangezien dit niet verplicht is om te doen, is ook niet elk bedrijf hier specifiek en open genoeg over. Maar aandeelhouders verwachten wel vaak volledige transparantie. Bij veel bedrijven wordt in de shareholder letter verteld wat de ontwikkelingen per afzetmarkt zijn.

Kijken we bijvoorbeeld naar de kwartaalcijfers van Apple (Q1, 2022), dan zien we dat ze daar netjes onderscheid in maken.

Ontwikkelingen per afzetgebied

(Bedragen in miljoenen)

Stel dat je nieuws hoort over tegenvallende groeiverwachtingen in een gebied of land. Als dat precies de grootste afzetmarkt van jouw bedrijf is, dan weet je dat het bedrijf (tijdelijk) tegenvallende resultaten gaat laten zien. Dit zal zeker op de korte termijn effect op de koers hebben. De afzetmarkten van een bedrijf goed kennen kan ervoor zorgen dat je preventief kan handelen.

Kijk daarom goed naar de volgende punten:

  • Zijn er bepaalde trends die opkomen in de afzetgebieden?
  • Verwacht het bedrijf enorme groei of zijn deze gebieden juist aan het overstappen op een innovatiever product?
  • Kan het bedrijf effectief meeprofiteren van deze groei en trends?

Om te zoeken naar trends ga ik altijd naar Google Trends:

  1. Bedenk de woorden die te maken hebben met de producten of het afzetgebied
  2. Typ je zoekwoord in
  3. Kies een periode van 5 jaar (of 2004 tot heden)
  4. Bekijk in wat voor trend het onderwerp zich bevindt

Het is nu al wel een beetje voor de hand liggend dat we langzaam aan het overstappen zijn op elektrische voertuigen (EV). Maar een aantal jaar geleden kwam ik daar onder andere achter via Google Trends. Ook nu zien we dat ‘EV’ nog steeds in een opwaartse trend zit.

Trend onderzoek fundamentele analyse

Doordat je dit nu weet kun je bedrijven gaan onderzoeken die profiteren van deze trend en hier meer informatie over opzoeken.

3. Is er een competitief voordeel?

Om op de lange termijn structureel hoge winsten te kunnen blijven halen, is het belangrijk dat een bedrijf een competitief voordeel heeft. Een onderneming die dit mist, zal vroeg of laat met concurrentie te maken krijgen die hetzelfde product voor minder aanbiedt.

Aangezien er geen onderscheiding is, zal de consument altijd voor de goedkopere versie kiezen. Daarom is een competitief voordeel een strenge vereiste. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Een patent (zoals Tesla en Volkswagen)
  • Een sterk merk (zoals Coca-Cola en Macdonalds)
  • Schaalvoordelen (zoals DHL, UPS en Amazon)
  • Een monopolie (zoals Google en Meta)
  • Specifieke kennis (zoals Moderna en Pfizer)

Probeer bedrijven te zoeken die sterkte competitieve voordelen hebben. Deze ondernemingen kunnen over lange tijd blijven groeien en hoge winsten binnenhalen.

Ik beleg om deze reden nooit in de vliegtuigsector. Elke vliegtuigmaatschappij bezit over dezelfde service: jou van A naar B brengen. Doordat geen enkele vliegtuigmaatschappij echt een uniek aanbod heeft, en vliegtuigen enorm veel kosten, moeten ze onderling concurreren op prijs. Dat is voor de consument voordelig, maar niet voor een belegger.

Dat loopt soms zo erg uit de hand dat vluchten regelmatig met verlies de lucht in moeten. Jarenlang gaan er al maatschappijen keer op keer failliet. Op de lange termijn zal dus nooit structureel winst behaald kunnen worden zonder competitief voordeel. Blijf weg van dit soort sectoren en kies bedrijven met een competitief voordeel.

BoekenBoeken

4. Bepaal de kwaliteit van het management

Het management van een beursgenoteerde onderneming heeft altijd 3 hoofdrolspelers.

1. De Chief Executive Officer (CEO)
De CEO leidt het bedrijf. De CEO is eindverantwoordelijk voor alles wat er in een onderneming gebeurt.

2. De Chief Financial Officer (CFO)
De CFO is de rechterhand van de CEO en controleert of de plannen van de CEO financieel haalbaar zijn. De CFO is eindverantwoordelijk voor de financiële publicaties en activiteiten van de onderneming.  

3. De Chief Operational Officer (COO)
De COO leidt de hoofdactiviteiten binnen een onderneming. Deze functie is verantwoordelijk voor de operatie en rapporteert aan de CEO over de stand van zaken.

Voor jou als belegger is de CEO het belangrijkste.

Waarom?

De CEO kan jouw belegging maken of breken. Je wil dus weten wie deze persoon is en waar hij het bedrijf naartoe stuurt. Je wil geen incapabele persoon aan het roer die de kans op geld verliezen vergroot.

Om erachter te komen wie de CEO is kijk ik altijd interviews op YouTube of lees ik nieuwsberichten op CNBC. Kijk daarnaast ook eens op zijn LinkedIn pagina. Hier vind je veel informatie over werkervaring en de carrière van een CEO.

Probeer te achterhalen hoe capabel de huidige CEO is en of diegene de onderneming echt next-level kan brengen. Een CEO van een startup bedrijf die beweert dat hij binnen een paar jaar het grootste bedrijf van de sector kan worden is een beetje ongeloofwaardig.

Het lezen van de shareholder letter is ook handig. Dit zijn documenten met informatie specifiek gericht aan aandeelhouders. Typ in Google de naam van het bedrijf in met ‘investor relations’ erachter. Je komt dan op de aandeelhouders pagina van het bedrijf. Op deze pagina publiceren ze shareholder letters. Hier vind je verder alle belangrijke informatie, interviews en gegevens van het management.

Lees de shareholder letter en bepaal:

  • Waar wil de CEO naartoe met het bedrijf?
  • Wat is het toekomstplan?
  • Wat voor visie wordt er gedeeld met de aandeelhouders?
  • Zijn de belangen van het management en de aandeelhouders hetzelfde?
  • Is dit haalbaar en realistisch?

Kijk ook naar de instelling van de CEO. Er kan sprake zijn van een kortetermijnbelang. Krijgt de CEO een enorm salaris en is het een tijdelijke functie voor hem? Dan heeft de CEO misschien niet het meeste belang bij het slagen van de onderneming. Het liefst wil je een CEO die de oprichter is en al 10 jaar aan het roer staat. Als het succesvol maken van een onderneming het levensdoel is van een CEO dan zit je goed.

Voor het salaris van directieleden kun je kijken op Yahoo Finance. Typ in de zoekbalk de naam van het bedrijf in en klik op het tabblad ‘Profile’. Als de informatie beschikbaar is vind je hier de salarissen.

Fundamentele analyse salaris directieleden

Als laatste kun je kijken of de bestuurders zelf aandelen bezitten en hun koop en verkoopactiviteiten controleren. Kopen veel directieleden aandelen bij, dan ga ik er altijd vanuit dat ze meer weten dan het publiek.

Maar dat werkt aan de andere kant ook zo. Een CEO die al zijn aandelen verkoopt zal niet heel veel vertrouwen meer in het bedrijf hebben. Tenzij hij met pensioen gaat en een mooi vakantiehuis en een jacht wil kopen van zijn aandeel in de onderneming.

5. Check de financiële cijfers

Bij de 5e stap van de fundamentele analyse duiken we de boekhouding in. In de boekhouding staat alle financiële informatie van een bedrijf. En je belegt uiteindelijk in een bedrijf om de fundamentele cijfers. Het is daarom belangrijk dat je deze rapporten een beetje kunt lezen en weet waar je naar moet zoeken.

Een BV en NV zijn verplicht om altijd 3 financiële onderdelen op te nemen in hun jaarrekening. Ik neem de belangrijkste punten stap voor stap met je door.

De balans

De balans is een onderdeel van de boekhouding die op één statisch moment een overzicht weergeeft van alle bezittingen en schulden van een bedrijf. De bezittingen van een onderneming worden activa genoemd. Hoe deze activa betaald zijn noemen we de passiva. De balans wordt ‘de balans’ genoemd omdat het altijd gelijk en in balans moet zijn.

De activa (assets) bestaan uit:

  • Liquide middelen (cash)
  • Vaste activa (bedrijfspanden, fabrieken en bedrijfsvoertuigen)
  • Vlottende activa (nog te ontvangen geld, voorraden en debiteuren)

De passiva (liabilities) bestaan uit:

  • Eigen vermogen van de aandeelhouders
  • Langlopende schulden (geleend geld)
  • Kortlopende schulden (te betalen btw en crediteuren)

Uit de balans kun je lezen wat het bedrijf allemaal bezit en hoe groot het bedrijf is. Voor jou als belegger kun je aan de balans zien hoe financieel gezond het bedrijf is. Ik beleg nooit in bedrijven die torenhoge schulden hebben en geen eigen cash achter de hand hebben. Dit vergroot de kans op faillissement.

Met geleend geld kan een bedrijf harder groeien en meer investeringen doen. Maar streef er altijd naar om bedrijven te kiezen die een goede cash positie hebben en niet in de schulden verzuipen.

Laten we de balans van Costco Wholesale als voorbeeld nemen. Het is dus voornamelijk belangrijk om naar de lang lopende schulden en de cash positie te kijken. Je kan de verhandelbare effecten bij de cash positie optellen. Mocht het bedrijf krap in cash zitten, dan kunnen ze deze effecten verkopen om weer over liquide middelen te bezitten.

Cash en schuld positie balans

Costco heeft 12.175 miljoen dollar in cash en 9.334 miljoen dollar in openstaande schulden. Dat is een Debt to Equity verhouding van 0,77 (hier straks meer over) en voor zo’n volwassen bedrijf als Costco Wholesale prima.

Je kan ook op Yahoo Finance het bedrijf in de zoekbalk intypen > klik daarna op het tabblad ‘Financials’ > en klik op ‘Balance sheet’.

De winst- en verliesrekening

De onderneming verkoopt producten. Voor het aanbieden van deze producten moet het bedrijf kosten maken. De winst- en verliesrekening is een overzicht van de opbrengsten en kosten van een bedrijf. Hieruit is op te maken hoeveel winst (of verlies) de bedrijfsactiviteiten opleveren. De overgebleven winst schuift via het kasstroomoverzicht terug naar de balans.

De W&V-rekening bestaat uit:

Omzet
Dit is de totale opbrengst van de verkoop van producten of diensten.

– Directe kosten
Dit zijn kosten die gemaakt worden om de omzet te realiseren.

= Brutowinst
Als de omzet verminderd wordt met de directe kosten blijft de brutowinst over.

– Operationele kosten
Daarna moeten de operationele kosten nog betaald worden zoals: huur, salarissen, afschrijfkosten of voorzieningen.

= Operationele resultaat
De brutowinst wordt verminderd met de operationele kosten. Het operationele resultaat blijft hier over.

– Rente lasten
Vervolgens worden de kosten van het geleende geld (rente) in mindering gebracht van het resultaat.

+ Rentebaten
Daarna worden de rente opbrengsten erbij opgeteld (dividend of rente uit leningen of beleggingen)

= Inkomsten voor belasting
Het resultaat dat nu overblijft is de winst voor belasting.

– Winstbelasting
De winstbelasting die betaald moet worden over de winst aan de belastingdienst bedraagt 25% (als er winst is).

= Nettowinst
Wat overblijft is de nettowinst. Dit wordt op de balans geparkeerd en kan het bedrijf gebruiken voor investeringen, leningen, voorraden, dividend of andere bedrijfsactiviteiten.

Bekijk de winst- en verliesrekening en ga de volgende punten na:

  • Hoe hoog is de omzet?
  • Hoe hard groeit de omzet (procentueel)
  • Is de omzet makkelijk schaalbaar?
  • Hoeveel investeert het bedrijf in groeimogelijkheden?
  • Investeren ze veel in research & development?
  • Hoeveel winst blijft er over?
  • Als ze verlies maken, is dit opzettelijk of zit het bedrijf in de problemen?

Bij bedrijven die hard aan het groeien zijn, zijn de kosten vaak hoger dan de opbrengsten. Een onderneming kan hier bewust voor kiezen. Zo kan het bedrijf harder groeien en hoeven ze geen belasting te betalen. Zolang er genoeg cash achter de hand is (check daarvoor de balans weer) om groei te stimuleren is dit verantwoord.

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Het kasstroomoverzicht

Als een onderneming producten verkoopt zorgt dat voor opbrengsten. Als de facturen pas maanden later betaald worden, komt het daadwerkelijke bedrag pas maanden later binnen op de rekening. In het kasstroomoverzicht kun je daarom zien wanneer en wat er daadwerkelijk in en van de rekening gegaan is. Kijk naar de volgende punten:

  • Waar stroomt alle cash naartoe?
  • Hoe hoog zijn de rentelasten van de openstaande schulden?
  • Wat zijn nog meer opvallende uitgaven of inkomsten?

Hieronder heb ik een schematisch overzicht toegevoegd die kort en krachtig weergeeft hoe de cashflow van een bedrijf eruitziet. Dit zal bij een beursgenoteerd bedrijf véél groter en ingewikkelder zijn, maar dat bespaar ik je voor nu even…

Alleen de basis is voor nu belangrijk. De winst- en verliesrekening en het kasstroomoverzicht zijn dus overzichten van een heel jaar. Terwijl de weergave van de balans op één statisch is.

cashflow overzicht onderneming

6. Bereken de waarde van het aandeel met ratio’s

Nu we de boekhouding van het bedrijf gecheckt hebben, weten we of de onderneming hard groeit of hoge winsten behaalt. Als het een financieel gezond bedrijf is met veel potentie en je er vertrouwen in hebt, kun je overwegen om het aandeel te kopen. Maar voordat je het aandeel koopt is, het slim om naar de waarde van het aandeel te kijken.

Hoe bepaal je de waarde van een aandeel? Simpelweg alleen naar de prijs kijken zegt niet zoveel! Een aandeel van €5 euro kan duurder zijn dan een aandeel van €30.

Hoe dat kan?

Dat bepaal je door middel van financiële ratio’s. Ratio’s zetten de prijs van het aandeel in verhouding met de onderliggende financiële cijfers van het bedrijf. Zo bepaal je de waarde van een aandeel. Je kan bijvoorbeeld zien hoeveel euro je moet betalen voor elke euro winst die het bedrijf maakt.

De belangrijkste ratio’s zal ik hieronder weergeven in het Engels. Ik raad je aan om ze in het Engels te leren omdat wereldwijd bijna alle beursgenoteerde bedrijven hun financiële gegevens in het Engels rapporteren. Zelfs Nederlandse bedrijven.

Beleggers kunnen natuurlijk wereldwijd beleggen en Nederlandse bedrijven zullen ook ongetwijfeld buitenlandse beleggers aantrekken. Om het makkelijk te houden kiezen bedrijven ervoor om alles in het Engels te presenteren. Maar ik zal alsnog de Nederlandse vertaling erbij vernoemen.

ComputerComputer

The book value

De boekwaarde geeft aan hoeveel het aandeel waard is op papier (volgens de balans in de boekhouding). De boekwaarde verschilt van de marktwaarde. De marktwaarde is gebaseerd op vraag, aanbod en waargenomen waarde terwijl de boekwaarde alleen een accounting tool is.

Dit kengetal wordt berekend door de totale passiva te verminderen met de schulden. Wat overblijft is het eigen vermogen. Bij faillissement is dit wat wordt uitbetaald aan de aandeelhouders. De formule is:

(Totale passiva – openstaande schulden) / totaal uitstaande aandelen = de boekwaarde per aandeel

Laten we het bedrijf van het cashflow overzicht als voorbeeld nemen. De totale passiva is €470.000, de openstaande schulden zijn €160.000 en het totaal van uitstaande aandelen is 50.000. We komen dan uit op een boekwaarde van:

(€470.000 – €160.000) / 50.000= €6,20 boekwaarde per aandeel.

Als het bedrijf failliet gaat, dan krijg je uiteindelijk (volgens de book value) maar €6,20 per aandeel terug.


Price to Book ratio (PB ratio)

De PB ratio geeft aan wat de verhouding is tussen de actuele koers en de book value. De Price to Book ratio vertelt je hoeveel beleggers bereid zijn om te betalen voor de boekwaarde zoals we hierboven berekend hebben. De formule is:

Actuele koers / book value = Price to Book ratio

Stel dat je €10 per aandeel betaald hebt en de boekwaarde is €6,20. Dan krijg je de volgende formule:

€10 / €6,20 = 1,61 PB ratio

Het is lastig in te schatten hoe hoog of laag een goede PB ratio is. Een PB ratio van 1,61 zou in ieder geval erg laag zijn. Beleggers die opzoek zijn naar ‘koopjes’ op de beurs zoeken naar aandelen met een zo laag mogelijke PB ratio.  


Earnings Per Share (EPS)

De Earnings Per Share geeft de winst per aandeel aan die het bedrijf behaalt. Het resultaat van dit kengetal geeft aan hoe winstgevend de onderneming is. De winst per aandeel wordt berekend door de volgende formule:

Netto winst / aantal uitstaande aandelen = Earnings per Share (EPS)

Nemen we het bedrijf uit het cashflow overzicht weer als voorbeeld, dan is er een nettowinst behaald van €19.500. Als het bedrijf 50.000 uitstaande aandelen geplaatst zou hebben, dan zou de EPS als volgt zijn:

€19.500 / 50.000 = €0,39 EPS

Hoe hoger de EPS is, hoe winstgevender het bedrijf is. En hoe hoger de EPS, hoe meer beleggers het aandeel willen hebben. Bedrijven die van een negatieve naar een positieve EPS overgaan ervaren vaak direct een forse toename in de koers. Het bedrijf is dan aantrekkelijker voor beleggers.

BoekenBoeken

Price to Earnings ratio (PE ratio)

De Price to Earnings ratio is een kengetal dat aangeeft hoevaak beleggers de EPS moeten betalen voor de aanschaf van een aandeel van het bedrijf. De EPS wordt in verhouding gezet met de huidige koers. Deze ratio geeft aan hoeveel beleggers bereid zijn om te betalen voor de winst van het bedrijf. De formule is:

De huidige koers / Earnings per Share = PE ratio

Stel dat de huidige koers €10 is en de EPS €0,39. Dan wordt de formule:

€10 / 0,39 = 25,64 PE ratio

Een PE ratio van 25,64 zou, met goede groeiverwachtingen, een normale waardering zijn. Daarnaast wordt ook vaak de Forward Price to Earnings (Forward PE ratio) weergegeven. Dit is in principe hetzelfde, alleen rekent dit kengetal met de verwachte Earnings Per Share. Oftewel, de toekomstige winst.

Als het bedrijf verlies maakt en dus een negatieve EPS heeft, kan er geen PE ratio berekend worden. Deze ratio wordt dan aangegeven met Not Available (N/A). Dit is vaak bij groei aandelen het geval.


The intrinsic value

De intrinsieke waarde geeft aan wat de daadwerkelijke waarde van het aandeel is. De formule van de intrinsieke waarde gebruikt de EPS, de verwachte EPS-groei en de PE ratio.

Intrinsieke waarde = EPS x (1 + groei %) x PE ratio

Stel dat het bovenstaande bedrijf over de laatste 12 maanden een EPS heeft van €0,39 en dat verwacht wordt dat de komende vijf jaar 15% EPS groei gerealiseerd wordt. De PE ratio is 25,64. Als we van deze cijfers uitgaan komt dat uit op de volgende intrinsieke waarde:

€0,39 EPS x (1 + 0.15) x 25,64 = €11,50 intrinsieke waarde per aandeel

Als het aandeel boven €11,50 verhandeld wordt is het ‘overgewaardeerd’. Als het aandeel hieronder verhandeld wordt is het ‘ondergewaardeerd’.


Financiële ratio's berekenen in de fundamentele analyse

Price to Sales ratio (PS ratio)

De Price to Sales ratio geeft de verhouding aan tussen de Market Cap en de omzet van een bedrijf. De Market Cap (marktkapitalisatie) is de totale waarde van een beursgenoteerd bedrijf. Het wordt berekend door:

Aantal uitstaande aandelen x huidige koers = Market Cap

De Market Cap wordt vervolgens gedeeld door de omzet van de afgelopen 12 maanden. De formule is:

Market Cap / omzet afgelopen 12 maanden = PS ratio

Nemen we het bedrijf van het cashflow overzicht weer als voorbeeld dan krijg je:

50.000 x €10 = €500.000 Market Cap
€500.000 / €100.000 = 5 Price to Sales ratio

Hoe lager de PS ratio, hoe aantrekkelijker het aandeel is. Beleggers betalen dan minder voor toekomstige omzet. Bij bedrijven die extreem hard groeien zal de PS ratio vaak hoger zijn.


Dividend pay-out ratio

De pay-out ratio is het percentage van de totale nettowinst dat wordt uitgekeerd als dividend aan de aandeelhouders. Ook kun je zien hoeveel gebruikt wordt voor investeringen of andere activiteiten. De formule is:

Het totale dividend / totale nettowinst = dividend pay-out ratio

Stel dat het bedrijf uit het cashflow overzicht €5.000 aan dividend heeft uitbetaald, dan krijg je de volgende formule:

€5.000 / €19.500 = 26% dividend pay-out ratio

Bedrijven met een hoge pay-out ratio (boven de 50-60%) zien vaak weinig tot geen groeimogelijkheden meer en betalen daarom meer dividend uit. Bedrijven met een lage pay-out ratio (of zelfs 0%) herinvesteren de nettowinst weer in groei in plaats van het uitkeren van dividend.

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Dividendrendement (yield)

Het dividendrendement geeft met een percentage aan hoeveel dividend een belegger ontvangt in verhouding met de koers van het aandeel. Het dividendrendement wordt berekend door het jaarlijkse dividend te delen door de huidige koers. De formule is:

Jaarlijkse dividend / huidige koers = dividendrendement

Bij het bedrijf uit het cashflow overzicht is het dividendrendement:

€5.000 / 50.000 aandelen = €0,10 dividend per aandeel

€0,10 / €10 = 1% dividendrendement

Als de koers snel zakt kan het dividendrendement oplopen. Het dividend staat immers vast en de koers niet. Hoe hoger het dividendrendement, hoe meer dividend je ontvangt voor hetzelfde geld.

BoekenBoeken

Debt to Equity ratio (DE ratio)

De Debt to Equity ratio meet de verhouding tussen de totale schuld en het ingelegde vermogen van aandeelhouders (eigen vermogen). Kijk hiervoor weer naar de balans. De formule is:

Totale schuld / eigen vermogen = Debt to Equity ratio

Als we het bedrijf van het cashflow overzicht weer als voorbeeld nemen wordt de formule:

€160.000 / €310.000 = 0,52 Debt to Equity ratio

Aan de DE ratio kun je zien hoe financieel gezond een bedrijf is en hoe voorzichtig het management is. Met meer schuld kan een bedrijf sneller groeien, maar deze ratio wil je zo laag mogelijk hebben. Hoe hoger deze ratio is, hoe meer schuld het bedrijf heeft. Dit zorgt voor meer risico voor jou als belegger.


Return On Equity (ROE)

Equity is het eigen vermogen van de onderneming. De Return On Equity meet de financiële prestaties van het eigen vermogen. Het geeft aan hoeveel rendement wordt behaald met de inleg van de aandeelhouders (het eigen vermogen). Aan de ROE kun je de winstgevendheid van een bedrijf checken. De Return On Equity formule is:

Nettowinst / eigen vermogen = Return on Equity

Nemen we het bedrijf van het cashflow overzicht weer als voorbeeld dan krijg je:

€19.500 / €310.000 = 6,3% Return on Equity

Deze ratio wil je zo hoog mogelijk hebben. Het geeft aan hoeveel rendement op geïnvesteerd vermogen is gemaakt in het verleden. Bedrijven met een hoge ROE hebben dus winstgevende bedrijfsactiviteiten. Een negatieve ROE kan betekenen dat het bedrijf nog in de groeifase zit. Er worden dan weer meer kosten gemaakt dan opbrengsten.

EreadersEreaders

Volatiliteitsratio (Beta)

De laatste ratio is de volatiliteitsratio. Ook wel Beta genoemd. Volatiliteit is de mate van bewegen van een aandeelkoers. Oftewel, hoe hard het op en neer kan gaan. De volatiliteitsratio laat zien waarbinnen de prijs kan zakken of dalen vergeleken met het marktgemiddelde.

De schommelingen van het marktgemiddelde wordt weergegeven met een 1. Aandelen met een Beta waarde hoger dan 1 zijn volatieler dan de markt. Aandelen met een Beta waarde lager dan 1 zijn vaak stabieler dan de markt en veranderen minder snel van prijs.

Bij een hoge Beta moet je rekening houden met hogere prijsschommelingen. De waarde van je aandelen kan dan erg toenemen of afnemen. Aandelen met een lagere Beta zijn meer geschikt voor beginners, maar hebben relatief gezien ook minder kans op rendement.


Zelf bereken ik ook altijd stap voor stap alle ratio’s van een aandeel. Bij mij zag de eerste fundamentele analyse (3 jaar geleden) er zo uit:

Fundamentele analyse

Lekker onoverzichtelijk…

Maar ik was wel met de juiste dingen bezig. En elke keer dat ik een fundamentele analyse maakte kwam ik erachter of het slim was om in een aandeel te investeren of juist niet.

7. Bepaal het soort aandeel

Op basis van al deze ratio’s kun je bepalen wat voor aandeel het is. Niet elke ratio hoeft correct of beschikbaar te zijn en verschillen per soort aandeel. Ga nooit uit van één ratio. Hoe meer kengetallen positief zijn hoe beter.

Zelfs als bijna niets klopt uit de fundamentele analyse, kan het nog een goede belegging zijn (ja, de markt doet soms rare dingen op de korte termijn).

Maar als de resultaten uit de fundamentele analyse goed zijn verhoog je op de lange termijn drastisch je kansen op een goede belegging. Aandelen kun je grofweg in 3 categorieën plaatsen:

  1. Dividend aandelen
    Dividend aandelen kunnen volgens bovenstaande ratio’s zowel hoge als lage waarderingen hebben. Je belegt in dividend aandelen met als doel om een passief inkomen te genereren met dividend. Een stijging in de koers is geen grote prioriteit, maar wel mooi meegenomen.
  2. Groei aandelen
    Groei aandelen hebben vaak hoge waarderingen omdat er voor toekomstige cijfers betaald wordt. Je belegt in groei aandelen met als doel om een koersstijging te realiseren. Groei aandelen betalen bijna nooit dividend uit. Ze investeren de winsten terug in het bedrijf om meer groei te realiseren.
  3. Waarde aandelen
    Als een aandeel volgens de meeste ratio’s laag gewaardeerd is, wordt het als een waarde aandeel gezien. Kenmerken van waarde aandelen zijn relatief lage ratio waarderingen. Beleggers geloven in de ‘margin of safety’ als een aandeel ondergewaardeerd is. Dividend ontvangen en een koersstijging realiseren kunnen beide doelen zijn voor beleggen in waarde aandelen.
ComputerComputer

8. Wat zijn de toekomstverwachtingen?

Dan verder naar stap 8. We hebben nu een goed beeld van de huidige stand van zaken. Maar beleggen is kijken naar de toekomst. Analisten maken toekomstverwachtingen voor beursgenoteerde bedrijven. Dit hoeft natuurlijk nooit helemaal kloppend te zijn, maar geeft je wel een beetje houvast.

Je kan de omzet en Earnings Per Share verwachtingen terugvinden op Yahoo Finance. Typ het bedrijf in de zoekbalk en ga naar het tabblad ‘Analysis’. Hier kan je zien hoeveel analisten dit bedrijf volgen. Ook zie je de laagste, hoogste en de gemiddelde verwachtingen per periode.

Ik kijk vooral naar de EPS verwachtingen en het groeipercentage van de omzet.

Omzet en EPS verwachtingen analisten

Vraag jezelf daarna nog af: zijn deze groei- en winstverwachtingen hoger of lager dan bij de concurrentie?

9. Bekijk analistenrapporten en koersdoelen

Bij stap 9 gaan we kijken naar wat analisten voor koersdoelen uitgeven. Op basis van hun berekeningen geven ze hun verwachtte koers voor het aandeel. Je kan hiernaar kijken om het te vergelijken met jouw eigen berekeningen.

Ga weer naar Yahoo Finance, zoek het bedrijf op in de zoekbalk en scrol een stukje naar beneden. Aan de rechter kant zie je 4 onderdelen staan:

  • Recommendation Trends (het aantal analisten en wat zij aanraden)
  • Recommendation Rating (het gemiddeld koop/verkoop advies)
  • Analyst Price Targets (de spreiding van de koersdoelen)
  • Upgrades & Downgrades (de wijzigingen in de koersdoelen)
Analisten koersdoelen

Let wel op met wat analisten allemaal aanraden en voorspellen. Koers doelen en koop/verkoop adviezen zijn nooit heilig. In bull markten slaan analisten soms door met steeds hogere koersdoelen. Dit kan de koers sterk omhoogduwen.

Maar in bear markten slaan analisten ook vaak door en verlagen ze steeds hun koersdoelen. Dit zorgt ervoor dat koersen weer harder kunnen dalen. Onbewust volgen analisten elkaar om niet buiten de boot te vallen.

Neem daarom de koersdoelen en koop/verkoop adviezen dus altijd met een korreltje zout. Koersdoelen kunnen erg nuttig zijn maar doe je eigen fundamentele analyse en maak je eigen keuzes.

10. Kies de beste aandelen

Of een aandeel gekocht moet worden hangt af van heel veel factoren. Het is nooit zo dat als één ratio een negatieve uitkomst heeft, dat het dan geen goede investering kan zijn. Hou rekening met uitzonderingen en afwijkingen. Maar zorg wel dat je je keuzes baseert op alle stappen die hierboven genoemd zijn.

Hoe kies je de beste aandelen? Ga weer naar Yahoo Finance (ja.. voeg deze website maar toe aan je favorieten. Dit wordt je thuisbasis 😉). Klik op het tabblad ‘Screeners’ > een drop down menu klapt open > klik op ‘Equity screener’.

Met deze tool kun je criteria invullen om aandelen te vinden. Yahoo laat je vervolgens alle resultaten zien die aan jouw criteria voldoen. Je kan ze hierna sorteren en filteren.

Stel dat je bijvoorbeeld een aandeel zoekt in de Amerikaanse technologiesector, met een middelmatige Market Cap, een Price to Earnings ratio tussen de 10 en 20, een Return On Equity ratio van minimaal 10% en een Price to Sales ratio van maximaal 6. We vullen deze criteria in en laten Yahoo de resultaten ophalen:

De beste aandelen kiezen

Als je naar beneden scrolt vind je alle resultaten. Hieruit kun je een bedrijf kiezen om de fundamentele analyse op te doen of je kan nog dieper filteren.

Mocht je het lastig vinden om goede aandelen te kiezen, dan kun je onderstaande handleiding gebruiken. Druk op de knop hieronder om snel 30 winstgevende aandelen te kiezen.

Zo, dat was een hoop informatie. Heb je nog een beetje focus? Ik raad je aan om het artikel op te slaan zodat je later nog eens terug kunt kijken over hoe het ook alweer zat. Ik snap dat je niet alles na één keer lezen gaat onthouden.

Hoe vaker je dit doet, hoe beter je erin wordt. Er komt een moment dat je alles stap voor stap vanzelf doet.


“Repetition is the mother of skill.”

—       Tony Robbins

Hoe jij een expert kan worden in het maken van de fundamentele analyse

In deze blog heb je geleerd over de fundamentele analyse en hoe je die kunt gebruiken om de beste aandelen te vinden.

Ben je net zo enthousiast als ik om hiermee aan de slag te gaan en winstgevende aandelen te vinden?

In het programma Slim Beleggen voor beginners van Nesami leer je alles over de fundamentele analyse, technische analyse, financiële analyse en nog vele extra’s.

Doordat het complete programma meer dan 120 waardevolle video’s bevat is het absoluut je geld waard. Daarnaast loop je door de 30 dagen tevredenheidsgarantie geen enkel risico.

Ook een succesvolle belegger worden?

Begin vandaag al door op onderstaande knop te drukken!

Disclaimer: de bedrijven die gebruikt zijn als voorbeelden in deze blog zijn geen beleggingsadvies en dienen alleen ter informatie om de theorie te begrijpen.


Deel dit bericht

2 reacties op “De fundamentele analyse: in 10 stappen de beste aandelen kiezen voor beginners”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *